• Friday, May 11, 2007

    Stratford-Upon-Avon: Bandar Shakespeare


    William Shakespeare - Chandos Potrait (1610)
    Sebenarnya kami ke sini semasa on da way balik dari Warwick Castle. Tempat ni pun cuma 8 miles je dari situ, tu yang terus melencong tu. Malangnya bila sampai dah pukul 5 lebih. Memang hajat nak tengok tempat kelahiran William Shakespeare, poet & dramatist terkemuka tu lah. Tapi rupanya last entry pukul 5 pm, so memang dah tutup. Pun begitu dapat lah tengok dari luar dan sempat jugak jalan2 kat Stratford-Upon-Avon ni. Bandar dia kecik je... tapi menarik juga dengan binaan rumah2 lama yang masih di kekalkan di celah2 bangunan baru yang hidup di kiri kanan.

    Di rumah inilah Shakespear dilahirkan pada tahun 1564...

    Ni pulak gambar rumah itu sepenuhnya...

    Bila dah petang camtu, orang pun tak ramai. Tapi aku rasa tempat ni mesti banyak pelancong juga sebab banyak kedai souvenir. Dah tentu lah barang2 yg berkaitan shakespear yang banyak di jual di sini. Apa yang paling menarik tentang fakta shakespeare yg baru aku discover ialah wajah dia. Rupa-rupanya tak seorang pun tahu wajah sebenar shakespear ni. Zaman dia idup tu belum wujud kamera lagi kot, kesiannn. Kalau tak tentu macam-macam style dia posing kan? hahaha... So wajah shakespear seperti apa yg kita tahu tu cumalah lukisan dari beberapa pelukis secara agak-agak sahaja. Ada macam2 versi lukisan gambar dia ni, seiras semuanya tapi tak sapa pun dapat confim itulah sebenarnya shakespear. Tapi yang paling org kata authentic sekali ialah gambar dari The Chandos Potrait dilukis pada 1610 dan dari Droeshout Engraving pada 1623. Ni lah gambar yg selalu di gunakan kat poskad2 atau buku2 kalau ada apa2 benda berkaitan shakespeare ni. Bukan itu sahaja malah tarikh kelahirannya pun org tak tahu. Cuma tahu tahunnya saja... isk isk isk.
    Berlatar belakang kan The Shakespeare Hostel...

    Pastu kami terus lagi berjalan lah. Jumpa pulak tempat kediaman baru shakespeare ni. Ada taman yang agak cantik dan masih di jaga rapi. Boleh masuk ke taman ni (agaknya lah!) kalau datang pada waktu lebih awal. Tapi dari luar pun boleh tengok juga. Bersih saja dan ada papan tanda yg boleh dibaca dari tepi tembok. Lanskape dia pun menawan walaupun ruangnya tak lah sebesar mana.

    Tempat ini di panggil New Place, telah dibeli oleh Shakespeare pada tahun 1597 dan di sini jugalah beliau menghambuskan nafasnya yg terakhir pada 23 April 1616.
    Banyak karya karya shakespeare yang terkemuka dan antara yg biasa kita dengar seperti Hamlet, Mcbeth, Othello dan satu lagi Romeo & Juliet. Selamat Jalan Romeo tu bukan ya, tu karya Iwan untuk Ramlah Ram. Jangan kompius pulak, hehehe... Shakespeare ni telah menulis lebih kurang 38 skrip pementasan, 154 sonnet (sajak) dan beratus2 puisi. Tapi kalau baca memang tak paham. Bahsa bunga2 sangat. Selain dia ni dikenali sebagai England National Poet, dia jugak dikenali dengan nama Bard-of-Avon. Aku pasti sapa yang amik English literature tentu lebih appreciate kalau ke mari... Eh, agak2 lah rumah tempat lahir Usman Awang ngan A. Samad Said akan jadi bahan sejarah tak?
    Ikut sahaja arah tanda kalau nak ke sini... pasti tak sesat. Nak lagi senang tanya je orang, org2 kat sini friendly...
    Bergambar ngan bangunan District Council. Eh Stratford-UPON-Avon ke Stratford-ON-Avon??? Mana satu yg betui ni?
    Dah abis tu kami pun terus lah balik semula ke london. Aku pun penat so tak mau drive dalam gelap takut ngantuk. Nasib la ni pukul 8 malam pun cam pukul 5 petang terangnya. Masa balik tu kami lalu kat sungai Avon, ramai org dok melepak tapi kami tak singgah pun. Kat situ banyak bot dan ada banyak cafe di tepi2 river bank tu. Cuma sebelum nak masuk ke highway tu, laluan kami betol2 tepi ladang rapeseed. Rapeseed ni di buat minyak, mahal harga nya. Lagi mahal dari minyak sawit ngan minyak soya. Tambahan pulak kat Europe ni sekarang tengah galak diorang nak produce Biodiesel. Diorang guna rapeseed oil ni lah yg akhirnya dicampurkan dengan fuel biasa tu. Kalau pakai Biodiesel ni kira pembakaran cam lebih sempurna lah, asap pun kurang. Banyak teksi dan kenderaan awam yg pakai minyak ni. Malah sapa yang tanam rapeseed untuk tujuan Biodiesel ni kerajaan diorang siap bagi subsidi lagi. Memang tak aci! Sebenarnya negara2 Europe ni dah tertakluk ngan Kyoto Protocol yg memaksa diorang mengurangkan pengeluaran greenhouse gas. Ini termasuklah karbon dioksida dr enjin kenderaan, maknanya diorang kena guna minyak yg lebih bersih, lebih environmental friendly lah.
    Masa nak amik gambar ni Lina siap tanya, ada pacat tak? hahaha... ingat bendang ke? eh.. ntah2 ada, aku pun tatau!
    Cantik lah ladang ni sebab bunga pokok rape ni kaler nya kuning. Luas betoi ladang dia, saujana mata memandang lah. Rasanya dalam filem hindustan yg tajuk dia Dilwale tu pun Kajol ngan Shah Rukh Khan ada nyanyi2, pakai baju berhelai2 dalam ladang rapeseed yg cenggini. Tak caya cuba tengok balik, hehehe. Lepas dah bergambar, reverse kereta dan terus pecut ke Porchester Square. Balik rumah, booooom. Tido!
    .
    zzzzzZZZZZZZZ....
    .
    **** ** ****

    2 Comments:

    Blogger Unknown said...

    very interesting.I'll bring my family to Stratford and Woburn too one day. Insyaallah

    5/15/2007 4:57 pm  
    Blogger asr said...

    Wah! Sungguh berbesar hati dengan kunjungan Ustaz ke blog kami. TQ.

    5/16/2007 10:22 am  

    Post a Comment

    << Home